Маркування шин
Підбираючи нові автошини, зважають, перш за все, на їх розмір або, коректніше, типорозмір. Він наноситься на боковині покришки крупними символами, поєднання яких має наступний вигляд:
175 — ширина профілю шини, мм;
70 — висота профілю, яку вказують як відношення до ширини у відсотках. В нашому випадку висота складає 70% від ширини (175 мм), тобто, 122,5 мм. Часто висоту профілю називають серією. У деяких типорозмірах номер серії відсутній, наприклад, 185 R14 C 102 Q. Такі шини називають повнопрофільними, а відношення висоти до ширини в такому випадку становить 80% або 82%.
R13 — так званий радіус шини — це діаметр диску, на який шину такого розміру треба встановлювати. Літера R свідчить про радіальний тип покришки.
82 — індекс або коефіцієнт навантаження. Це умовний показник, який вказує на допустиме навантаження на шину в кг. Розшифровка найбільш вживаних коефіцієнтів наведена в таблиці індексів навантаження. Найчастіше, навантаження розшифроване на самій шині: за написом Max Load слідують дві цифри, перша в кг, друга у фунтах.
Т — індекс швидкості. Цей показник вказує на максимально допустиму швидкість, за якої виробник гарантує збереження закладених експлуатаційних характеристик шини. Розшифровка наведена у таблиці індексів швидкості.
У деяких типорозмірах є додаткові позначення літерами: 185 R14 C 102 Q, індексом С позначаються так звані “посилені” шини з великим коефіцієнтом навантаження. Зустрічаються й інші позначення, але вкрай рідко.
Крім типорозміру на боковині покришки обов’язково вказують найменування фірми-виробника, припустимо, Nokian і назву моделі шини, наприклад, NRT2.
Крім згаданих вище, існують інші позначення, що несуть масу корисної інформації:
TUBE TYPE — камерна конструкція.
TUBELESS — безкамерна конструкція. Багато сучасних шин мають безкамерну конструкцію. Безкамерна шина маєє серйозні переваги – перш за все це безпека. (При проколі шини з камерою гострий предмет рве камеру і повітря швидко її покидає, йдучи в атмосферу через отвір в диску під сосок. У безкамерній шині сторонній предмет застрягає в боковині шини й перешкоджає виходу повітря, а отвір під сосок загерметизований під час монтажу колеса за рахунок конструкції соска.) Також перевага безкамерної шини – вона легша. Герметичність безкамерної шини досягається за рахунок високої щільності прилягання внутрішньої частини шини до поверхні обода диска.
trEADWEAR 380 — коефіцієнт зносостійкості, визначається по відношенню до “базової шини”, для якої він дорівнює 100.
trACTION А — коефіцієнт зчеплення, має значення А, В, С. Шини з коефіцієнтом А мають найбільший показник зчеплення у своєму класі.
TEMPERATURE A — температурний режим, показник що характеризує здатність шини протистояти температурним діям. Він, як і попередній розділяється на три категорії А, В й С.
Е17 — відповідність Європейським стандартам.
DOT — відповідність стандартам США.
0205 — дата виготовлення (другий тиждень 2005 року)
M+S (бруд та сніг), Winter (зима), Rain (дощ), Water або Aqua (вода), All Season North America (всі сезони Північної Америки) та ін. — шини, призначені для експлуатації в конкретних умовах.
PLIES: trEAD — склад шару протектора.
SIDEWALL — склад шару боковини.
MAX LOAD — максимальне навантаження, кг / англійскі фунти.
MAX PRESSURE — максимальний внутрішній тиск в шині, КПа.
ROTATION → — напрямок обертання. Шини зі спрямованим малюнком протектору встановлюються суворо згідно із стрілкою.
LEFT — шина встановлюється на ліву сторону автомобіля. Справа в тому, що багато сучасних шин мають асиметричний малюнок протектору. Це зроблено для того, щоб збільшити жорсткість тієї частини шини, яка знаходиться на зовнішній стороні радіусу повороту. Проте є шини з асиметричним малюнком, які можна ставити на будь-яку сторону. Головний критерій правильності установки асиметричних шин – наявність написів OUTSIDE (Side Facing Out) — зовнішня сторона установки / INSIDE (Side Facing Inwards) — внутрішня сторона установки.
RIGHT — шина встановлюється на праву сторону автомобіля.
DA (штамп) — незначні виробничі дефекти не перешкоджають нормальній експлуатації.
TWI D — покажчик індикатора зносу проектора. Сам індикатор є виступом на дні канавки протектора. Коли протектор стирається до рівня цього виступу, шину пора міняти.
MADE IN FINLAND — країна – виробник.
Знаючи ці нескладні позначення будь-який автовласник без зусиль зможе придбати і правильно експлуатувати автошини.
Індекси швидкості
Індекси вантажопідйомності
Навантаження на шину за різної швидкості
* При швидкості 300 км / год вантажопідйомність шин й тиск, що в них застосовується, потрібно погоджувати з виробниками автомашин і шин з урахуванням властивостей транспортних засобів та умов їх використання. Приклад. Шина 195 65R15 91V Індекс навантаження (LI) 91 = 615 кг Вантажопідйомність шини при швидкості 240 км / год складає 91% від зазначеного ІНДЕКО навантаження або 0,91х615 кг = 560 кг. |
Рекомендації щодо вибору
Купівля шин в деякому сенсі філософське питання. З одного боку ясно, що шини – це перш за все безпека. Можна навіть сказати, що шини – це частина гальмівної системи машини. З іншого боку шини – недешева “деталь” вашого улюбленця. Спробуємо розібратися – як знайти золоту середину.
Перш за все ви повинні визначитися, в якому сезоні буде працювати шина. Можна сміливо сказати – в шинах для літніх та шинах для зимових умов експлуатації спільне лише одне – вони круглі. Настільки конструкція сучасних шин для різних умов відрізняється одна від одної. Ці відмінності виявляються і в малюнку протектора, і в складі гуми, і розмірах шини.
Існують так звані всесезонні шини. Не треба сприймати “всесезонність” буквально. Особливо, якщо мова йде про експлуатацію шин в реальних умовах вітчизняної погоди і вітчизняного бездоріжжя. Навіть в районах з теплим кліматом різниця температур влітку і взимку може досягати 50 градусів. А поведінка шини на сухому розпеченому асфальті і зимовій квашні зі снігу, води та піску настільки відрізняється, що купувати такі шини ми не рекомендуємо навіть в теплих районах, не кажучи вже про райони з більшою різницею літніх й зимових температур. Звідси висновок – потрібно мати комплект шин для літа і комплект для зими. Виняток з цього правила – шини для міських позашляховиків, спеціально сконструйовані для цілорічної експлуатації.
Деякі думають, що купивши “всесезонні” колеса вони заощадять гроші. Але це не так. Перш за все шини – це ваша безпека. І рано чи пізно може настати ситуація, коли вам не вистачить кількох сантиметрів – навіть якщо ви автомобільний ас. І ці сантиметри закладені в конструкцію шини. Але навіть якщо удача ніколи не покидає вас – при уважному підрахунку ви нічого не вигадуєте. Справа в тому, що наприклад, гума зимових шин м’якша, тому вона при високій температурі дуже швидко зношується. І цей знос помітний неозброєним поглядом. Проведіть експеримент – катайтеся влітку на зимових шинах, – через 10 тис. км ви зрозумієте, що пора збирати на заміну шин. І вже зовсім неправильно – затягувати “перевзування” шипованих зимових шин навесні. Шипи під час руху асфальтом швидко стираються, а при різкому гальмуванні часто вилітають з протектора і відновити гальмівні характеристики такої шини неможливо – по-перше, вирваний шип рве гуму в місці, де він стоїть, по-друге – шипи зашиваються до протектора автоматами при виготовленні шини на заводі суворо з певним зусиллям, на певну, однакову для кожного шипа глибину, розраховану інженерами-конструкторами, під абсолютно однаковим кутом до площини протектора. Саме розташування шипів таке, що вони зміщені на різну відстань від краю шини відносно один одного і утворюють кілька рядів при терті об лід. Повторити таку ошиповку поза заводських умов неможливо.
Отже, визначаємося з вибором – літо чи зима. Зимова (та й літня теж) дорога помилок, як відомо, не вибачає, але дорога – вона і влітку, і взимку буває різна. Наприклад, взимку у великому місті дороги, зазвичай, швидко прибирають від снігу та посипають спеціальними анти-обмерзаючими сумішами або піском. Заміські магістралі теж прибирають … але на жаль, не так швидко, а невеликі приміські дороги можуть тижнями залишатися під льодом. Влітку рух по автостраді зовсім не те ж саме, що прорив до дачі розкислим путівцем. Тому при покупці зимових коліс перед нами постають питання – шиповані чи нешиповані, який малюнок протектора вибрати, чи можна поставити вподобану вам нову модель, якщо вона не відповідає рекомендаціям заводу-виробника автомобіля за розміром. Ключ до відповіді – це умови, в яких найчастіше працює шина, рівень вашого водійського досвіду, стиль водіння а.м. Наприклад, шиповані колеса дуже впевнено поводяться на обмерзлій трасі. Шипи вгризаються в лід так, що іноді здається, що під колесами сухий асфальт. Але як тільки ви в’їжджаєте на чистий міський асфальт, умови різко змінюються. Гальмівний шлях у шипованного колеса на чистому асфальті дещо збільшується. Про це треба пам’ятати. До того ж при постійній їзді по асфальту шипи швидше зношуються і (що важливо) шумлять. І все ж … Навіть якщо вам належить за зиму проїхати лише кілька кілометрів по крижаній дорозі – проаналізуйте ці кілометри, зважте свою майстерність, вибір за вами!
Можна порекомендувати сучасні нешиповані зимові шини. Наприклад лідери світового виробництва випускають нешиповані шини з так званим “гумовим шипом”. Протектор шини має безліч дрібних ламелей (елемент протектора, що утворюється при надрізанні його дрібними канавками), кожна з яких чіпляється за нерівності льоду. Ефективність гальмування на льоду у цій моделі наближається до шипованих. Також на ній можна впевнено їхати по мокрому зимового асфальту в місті за рахунок достатньо великої плями контакту з дорогою і водовідвідних канавок, які ефективно працюють, а також по снігу, що його вкатано. Гумова суміш з підвищеним вмістом натурального каучуку не дають шині “дубіти” на морозі, і це позитивно позначається на стабільності характеристик при різних температурах.
З шипованих шин можна порадити шиповану модель Nokian Hakkapeliitta 2. Ця модель підходить для тих, хто часто катається за містом. У конструкції цієї шини застосована технологія “плаваючого шипа”. Суть цієї ідеї в тому, що шип закріплений в товщі протектора на підставі з дуже м’якої гуми. Тому при їзді по асфальту він топиться вглиб, немов забирається всередину протектора, і з асфальтом взаємодіє в основному гума. Шина має індикатор ступеня зносу. індекс швидкості Q (160 км/г) й T (190 км/г). Також можна порекомендувати модель Nokian Hakkapeliitta 4. У конструкцію цієї шини закладені найпередовіші ідеї лідера у виробництві зимових шин – фінського концерну NOKIAN. Вся справа, як завжди в дрібницях – в маленькому твердосплавному шипу. Новий шип цієї моделі має квадратний перетин. Кожен кут шипа ріже лід, додатково збільшуючи зчеплення з дорогою. Модель NOKIAN HKPL 4 має ще одну особливість. У складі гуми у неї синтетичні компоненти замінені на екологічно чисте рапсове масло, що надає шині додаткову зносостійкість. До того ж не треба забувати – нас багато, а природа на всіх одна.
Для тих, хто постійно їздить взимку у великому місті або по магістралях рекомендується шина Nokian WR Sport Utility. Застосована в ній суміш на основі кремнію для шару протектора, який зношується, забезпечує відмінне зчеплення з мокрою поверхнею дороги і стійкість до зношування. Потужні канавки ефективно видавлюють мокрий сніг і воду з проміжку між шиною і дорогою, а ламелювання нового типу покращує зчеплення зі слизькою поверхнею. За своїм малюнком шина являє симетричний тип з певним напрямком обертання, який можна застосувати для цілорічної експлуатації.
Наступний “філософське” запитання – розмір шини. Тут, здавалося б все просто – подивися розмір в технічній характеристиці виробника машини – і в магазин. Але не так все просто. Наприклад, зимові шини “рідного” розміру для деяких нових (а іноді навпаки дуже старих) автомобілів не завжди можна знайти в магазинах просто тому, що виробники їх ще не встигли створити (або вже не створюють), або продавці не ризикують поки купувати через обмеженість ринку збуту. Ось тут і постає питання взаємозамінності розмірів. При купівлі шини «нерідного розміру» слід врахувати три основних принципи:
1. Ніколи, ні за яких режимів руху автомобіля (навіть при самому різкому повороті або гальмуванні «з димом») колесо не повинно зачіпати за деталі кузова і системи кермування. Причому, користуючись консультаціями недосвідчених (нечесних) продавців або непрофесійних шиномонтажників ви ризикуєте потрапити в дуже неприємну ситуацію – на одному з крутих поворотів, при різкому гальмуванні або при проїзді вибоїни в дорозі ви почуєте скрегіе – колесо зачіпає за кузов. Це колесо на вашу машину не підходить! Коли ви повернетеся з цією проблемою до продавця – не сподівайтеся, що вас приймуть з радісною посмішкою. Приготуйтеся до боротьби за ваші гроші. Аргументи будуть прості – самі купували колесо, самі й катайтеся на ньому, колесо втратило товарний вигляд і назад не приймається, ну і нарешті класика вітчизняної реальності – грошей немає (була інкасація), шеф фірми хворіє, і взагалі – ми закриваємося, звільніть територію. На вашу виняткову обізнаність у «Законі про захист прав споживача» через два-три дні (коли видужає шеф, а поки можете покататися на метро) знайдеться витяг з того ж закону або «Правил продажу товарів», згідно з яким вам доведеться пройти зовсім нешвидку процедуру – експертизу шини. При цьому – не забувайте, що – а) колесо дійсно втратило товарний вигляд (достатньо кількох подряпин на протекторі або трохи потертих шипів – ефекти виникають на перших кілометрах експлуатації) і – б) вам ніхто не давав в письмовому вигляді гарантію, що шина підходить до автомобіля. Тобто все просто, – ви окремо купили шину і окремо послугу шиномонтажу! Що б не потрапляти в такі ситуації рекомендується купувати шини у надійних, перевірених часом організацій, наприклад у нас, постарайтеся уникати покупок на ринках, в придорожніх шиномонтажах-одноденках.
2. Влітку слід ставити шини якомога ширші. Широка шина збільшує пляму контакту з асфальтом, відповідно зменшуючи гальмівний шлях. Однак при цьому у нової шини зменшиться відстань між центром колеса і дорогою, тобто стане менше дорожній просвіт. Влітку для шосе та міста це не має значення, і навіть надає машині більш спортивного вигляду. Але під час руху по поганих дорогах про це варто пам’ятати. Ще одне зауваження – ширша шина з класичним дорожнім малюнком сильніше схильна до ефекту аквапланування (грубо кажучи – колесо за високої швидкості «не встигає» прорізати калюжу до дна і між колесом та дорогою утворюється плівка з води). Влітку за жаркої грозової погоди можна буквально влетіти з розжареного асфальту в стіну дощу й багатосантиметрову калюжу. Недосвідчені водії або любителі розслабитися гарною музикою, прекрасними пейзажами в прохолоді кондиціонера іноді навіть не встигають збагнути що сталося – їх машина стала некерованою. При акваплануванні коефіцієнт зчеплення шини з дорогою дорівнює нулю – такий самий, як на відполірованому вологому льоду! (ось тільки, як правило, швидкість машини набагато більша). Машина в частку секунди перетворюється в глісер. Будьте уважні! Для запобігання подібних ситуацій рекомендуємо шини з дощовим малюнком протектора. Характерна риса дощового малюнка – довгі, вузькі і глибокі канавки на протекторі, які ялиночкою сходяться до центру шини. При наїзді на калюжу в ці канавки заганяється вода й стрімко видавлюється із зони контакту.
3. Взимку все неоднозначно і, знов таки, залежить від умов, переважно в яких доведеться їздити. У загальному випадку – для руху по снігу шині не потрібна велика ширина – вона заважає розгрібати сніг і добиратися до покриття дороги, збільшує опір, а дорожнього просвіту часто не вистачає для наших заметів. Тому зимове колесо (особливо шиповане) ставимо меншої ширини і вище профілем. Рухаючись взимку виключно у великих містах, де зі снігом борються більш-менш успішно, нешиповане колесо можна залишити з літньою висотою профілю. Покупці нових машин часто можуть зіткнутися з такою ситуацією – зазвичай, нові машини в автосалонах продають укомплектованими літніми шинами. Відповідно, при настанні холодів автомобілісти шукають зимові колеса, але не можуть знайти «рідного» розміру в торгівельній мережі, а автоцентри, до яких прикріплений автомобіль на гарантійне та сервісне обслуговування, заздалегідь перейнявшись, пропонують їм шини іноді за подвійною ціною. Купуй у нас – або знімемо з гарантії! Аргументація проста – хочеш гарантію, – катайся на шинах, призначених для експлуатації заводом-виробником, чи то пак купуй у нас. Тут можна порадити – зробіть сезонне обслуговування наперед (на літніх шинах), і шукайте зимові шини не в автоцентрі, де вони дорогі, а у професійних продавців. Не поспішайте. Конкуренція на ринку шин така, що ніхто не може довгий час залишатися монополістом в будь-якому розмірі. Звертайтеся до нас, зробіть у нас замовлення і ми обов’язково вам допоможемо.
Увага – для тих, хто докуповує одне колесо (розірвалася боковина, порізали, вкрали). Шини на одному мосту автомашини повинні бути абсолютно однакові (за моделлю, розміром, зносом, бажано в межах декількох місяців за датою випуску). Маркування дати випуску вказане на боковині чотиризначним числом, – наприклад 2405 – це 24 тиждень 2005 року). Купуйте шини парами – різницю в зносі може бути не видно на око, але при аварійному гальмуванні вона себе проявить. Якщо ви всеж таки хочете купити одну шину – при замовленні шини, якої бракує, уважно перепишіть з боковини виробника, модель, розмір, коефіцієнти швидкості та навантаження, знайдіть десь малюнок протектора й порівняйте його з колесом, що стоїть на автомобілі. Переконайтеся, що ви замовляєте саме те, що вам потрібно. Можливо у вас стоять асиметричні шини з установкою суворо на свою сторону – подивіться на яку сторону вам потрібна шина.