Nokian Tyres

Маркування шин

Підбираючи нові автошини, зважають, перш за все, на їх розмір або, коректніше, типорозмір. Він наноситься на боковині покришки крупними символами, поєднання яких має наступний вигляд:

175/70 R13 82T

175 — ширина профілю шини, мм;
70 — висота профілю, яку вказують як відношення до ширини у відсотках. В нашому випадку висота складає 70% від ширини (175 мм), тобто, 122,5 мм. Часто висоту профілю називають серією. У деяких типорозмірах номер серії відсутній, наприклад, 185 R14 C 102 Q. Такі шини називають повнопрофільними, а відношення висоти до ширини в такому випадку становить 80% або 82%.
R13 — так званий радіус шини — це діаметр диску, на який шину такого розміру треба встановлювати. Літера R свідчить про радіальний тип покришки.
82 — індекс або коефіцієнт навантаження. Це умовний показник, який вказує на допустиме навантаження на шину в кг. Розшифровка найбільш вживаних коефіцієнтів наведена в таблиці індексів навантаження. Найчастіше, навантаження розшифроване на самій шині: за написом Max Load слідують дві цифри, перша в кг, друга у фунтах.
Т — індекс швидкості. Цей показник вказує на максимально допустиму швидкість, за якої виробник гарантує збереження закладених експлуатаційних характеристик шини. Розшифровка наведена у таблиці індексів швидкості.

У деяких типорозмірах є додаткові позначення літерами: 185 R14 C 102 Q, індексом С позначаються так звані “посилені” шини з великим коефіцієнтом навантаження. Зустрічаються й інші позначення, але вкрай рідко.

Крім типорозміру на боковині покришки обов’язково вказують найменування фірми-виробника, припустимо, Nokian і назву моделі шини, наприклад, NRT2.

Крім згаданих вище, існують інші позначення, що несуть масу корисної інформації:
TUBE TYPE — камерна конструкція.

TUBELESS — безкамерна конструкція. Багато сучасних шин мають безкамерну конструкцію. Безкамерна шина маєє серйозні переваги – перш за все це безпека. (При проколі шини з камерою гострий предмет рве камеру і повітря швидко її покидає, йдучи в атмосферу через отвір в диску під сосок. У безкамерній шині сторонній предмет застрягає в боковині шини й перешкоджає виходу повітря, а отвір під сосок загерметизований під час монтажу колеса за рахунок конструкції соска.) Також перевага безкамерної шини – вона легша. Герметичність безкамерної шини досягається за рахунок високої щільності прилягання внутрішньої частини шини до поверхні обода диска.

trEADWEAR 380 — коефіцієнт зносостійкості, визначається по відношенню до “базової шини”, для якої він дорівнює 100.

trACTION А — коефіцієнт зчеплення, має значення А, В, С. Шини з коефіцієнтом А мають найбільший показник зчеплення у своєму класі.

TEMPERATURE A — температурний режим, показник що характеризує здатність шини протистояти температурним діям. Він, як і попередній розділяється на три категорії А, В й С.

Е17 — відповідність Європейським стандартам.

DOT — відповідність стандартам США.

0205 — дата виготовлення (другий тиждень 2005 року)

M+S (бруд та сніг), Winter (зима), Rain (дощ), Water або Aqua (вода), All Season North America (всі сезони Північної Америки) та ін. — шини, призначені для експлуатації в конкретних умовах.

PLIES: trEAD — склад шару протектора.

SIDEWALL — склад шару боковини.

MAX LOAD — максимальне навантаження, кг / англійскі фунти.

MAX PRESSURE — максимальний внутрішній тиск в шині, КПа.

ROTATION — напрямок обертання. Шини зі спрямованим малюнком протектору встановлюються суворо  згідно із стрілкою.

LEFT — шина встановлюється на ліву сторону автомобіля. Справа в тому, що багато сучасних шин мають асиметричний малюнок протектору. Це зроблено для того, щоб збільшити жорсткість тієї частини шини, яка знаходиться на зовнішній стороні радіусу повороту. Проте є шини з асиметричним малюнком, які можна ставити на будь-яку сторону. Головний критерій правильності установки асиметричних шин – наявність написів OUTSIDE (Side Facing Out) — зовнішня сторона установки / INSIDE (Side Facing Inwards) — внутрішня сторона установки.

RIGHT — шина встановлюється на праву сторону автомобіля.

DA (штамп) — незначні виробничі дефекти не перешкоджають нормальній експлуатації.

TWI D — покажчик індикатора зносу проектора. Сам індикатор є виступом на дні канавки протектора. Коли протектор стирається до рівня цього виступу, шину пора міняти.

MADE IN FINLAND — країна – виробник.

Знаючи ці нескладні позначення будь-який автовласник без зусиль зможе придбати і правильно експлуатувати автошини.


Індекси швидкості

 

 

 

Умовне позначення Максимальна швидкість, км/г
L 120
M 130
N 140
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
U 200
H 210
V 240
W 270
Y 300
Z Понад 240

 


Індекси вантажопідйомності

 

 

Індекс припустимого навантаження, LI (або індекс вантажопідйомності) — це умовний параметр. Деякі виробники шин розшифровують його: на шині може бути написано повністю Мах Load (максимальне навантаження) і вказана подвійна цифра в кілограмах і англійських фунтах. Деякі моделі передбачають різне навантаження на шини, встановлені на передніх і задніх осях. Повна таблиця індексів вантажопідйомності виглядає наступним чином.

 

LI

кг

LI

кг

70 335 95 690
71 345 96 710
72 355 97 730
73 365 98 750
74 375 99 775
75 387 100 800
76 400 101 825
77 412 102 850
78 425 103 875
79 437 104 900
80 450 105 925
81 462 106 950
82 475 107 975
83 487 108 1000
84 500 109 1030
85 515 110 1060
86 530 111 1090
87 545 112 1120
88 560 113 1150
89 580 114 1180
90 600 115 1215
91 615 116 1250
92 630 117 1285
93 650 118 1320
94 670 119 1360

 


Навантаження на шину за різної швидкості

 

 

При встановленні шин високих індексів швидкості слід пам’ятати про зміну LI відповідно до зростання швидкості до максимально дозволеної. У таблиці показано, як зростання швидкості впливає на вантажопідйомність (у %)

 

Максимальна швидкість, км/г

H (%) V (%) W (%) Y (%)
210 100 100 100 100
220 97 100 100
230 94 100 100
240 91 100 100
250 95 100
260 90 100
270 85 100
280 95
290 90
300 * 85

* При швидкості 300 км / год вантажопідйомність шин й тиск, що в них застосовується, потрібно погоджувати з виробниками автомашин і шин з урахуванням властивостей транспортних засобів та умов їх використання.

Приклад.

Шина 195 65R15 91V Індекс навантаження (LI) 91 = 615 кг

Вантажопідйомність шини при швидкості 240 км / год складає 91% від зазначеного ІНДЕКО навантаження або 0,91х615 кг = 560 кг.

Рекомендації щодо вибору

Купівля шин в деякому сенсі філософське питання. З одного боку ясно, що шини – це перш за все безпека. Можна навіть сказати, що шини – це частина гальмівної системи машини. З іншого боку шини – недешева “деталь” вашого улюбленця. Спробуємо розібратися – як знайти золоту середину.

Перш за все ви повинні визначитися, в якому сезоні буде працювати шина. Можна сміливо сказати – в шинах для літніх та шинах для зимових умов експлуатації спільне лише одне – вони круглі. Настільки конструкція сучасних шин для різних умов відрізняється одна від одної. Ці відмінності виявляються і в малюнку протектора, і в складі гуми, і розмірах шини.

Існують так звані всесезонні шини. Не треба сприймати “всесезонність” буквально. Особливо, якщо мова йде про експлуатацію шин в реальних умовах вітчизняної погоди і вітчизняного бездоріжжя. Навіть в районах з теплим кліматом різниця температур влітку і взимку може досягати 50 градусів. А поведінка шини на сухому розпеченому асфальті і зимовій квашні зі снігу, води та піску настільки відрізняється, що купувати такі шини ми не рекомендуємо навіть в теплих районах, не кажучи вже про райони з більшою різницею літніх й зимових температур. Звідси висновок – потрібно мати комплект шин для літа і комплект для зими. Виняток з цього правила – шини для міських позашляховиків, спеціально сконструйовані для цілорічної експлуатації.

Деякі думають, що купивши “всесезонні” колеса вони заощадять гроші. Але це не так. Перш за все шини – це ваша безпека. І рано чи пізно може настати ситуація, коли вам не вистачить кількох сантиметрів – навіть якщо ви автомобільний ас. І ці сантиметри закладені в конструкцію шини. Але навіть якщо удача ніколи не покидає вас – при уважному підрахунку ви нічого не вигадуєте. Справа в тому, що наприклад, гума зимових шин м’якша, тому вона при високій температурі дуже швидко зношується. І цей знос помітний неозброєним поглядом. Проведіть експеримент – катайтеся влітку на зимових шинах, – через 10 тис. км ви зрозумієте, що пора збирати на заміну шин. І вже зовсім неправильно – затягувати “перевзування” шипованих зимових шин навесні. Шипи під час руху асфальтом швидко стираються, а при різкому гальмуванні часто вилітають з протектора і відновити гальмівні характеристики такої шини неможливо – по-перше, вирваний шип рве гуму в місці, де він стоїть, по-друге – шипи зашиваються до протектора автоматами при виготовленні шини на заводі суворо з певним зусиллям, на певну, однакову для кожного шипа глибину, розраховану інженерами-конструкторами, під абсолютно однаковим кутом до площини протектора. Саме розташування шипів таке, що вони зміщені на різну відстань від краю шини відносно один одного і утворюють кілька рядів при терті об лід. Повторити таку ошиповку поза заводських умов неможливо.

Отже, визначаємося з вибором – літо чи зима. Зимова (та й літня теж) дорога помилок, як відомо, не вибачає, але дорога – вона і влітку, і взимку буває різна. Наприклад, взимку у великому місті дороги, зазвичай, швидко прибирають від снігу та посипають спеціальними анти-обмерзаючими сумішами або піском. Заміські магістралі теж прибирають … але на жаль, не так швидко, а невеликі приміські дороги можуть тижнями залишатися під льодом. Влітку рух по автостраді зовсім не те ж саме, що прорив до дачі розкислим путівцем. Тому при покупці зимових коліс перед нами постають питання – шиповані чи нешиповані, який малюнок протектора вибрати, чи можна поставити вподобану вам нову модель, якщо вона не відповідає рекомендаціям заводу-виробника автомобіля за розміром. Ключ до відповіді – це умови, в яких найчастіше працює шина, рівень вашого водійського досвіду, стиль водіння а.м. Наприклад, шиповані колеса дуже впевнено поводяться на обмерзлій трасі. Шипи вгризаються в лід так, що іноді здається, що під колесами сухий асфальт. Але як тільки ви в’їжджаєте на чистий міський асфальт, умови різко змінюються. Гальмівний шлях у шипованного колеса на чистому асфальті дещо збільшується. Про це треба пам’ятати. До того ж при постійній їзді по асфальту шипи швидше зношуються і (що важливо) шумлять. І все ж … Навіть якщо вам належить за зиму проїхати лише кілька кілометрів по крижаній дорозі – проаналізуйте ці кілометри, зважте свою майстерність, вибір за вами!

Можна порекомендувати сучасні нешиповані зимові шини. Наприклад лідери світового виробництва випускають нешиповані шини з так званим “гумовим шипом”. Протектор шини має безліч дрібних ламелей (елемент протектора, що утворюється при надрізанні його дрібними канавками), кожна з яких чіпляється за нерівності льоду. Ефективність гальмування на льоду у цій моделі наближається до шипованих. Також на ній можна впевнено їхати по мокрому зимового асфальту в місті за рахунок достатньо великої плями контакту з дорогою і водовідвідних канавок, які ефективно працюють, а також по снігу, що його вкатано. Гумова суміш з підвищеним вмістом натурального каучуку не дають шині “дубіти” на морозі, і це позитивно позначається на стабільності характеристик при різних температурах.

З шипованих шин можна порадити шиповану модель Nokian Hakkapeliitta 2. Ця модель підходить для тих, хто часто катається за містом. У конструкції цієї шини застосована технологія “плаваючого шипа”. Суть цієї ідеї в тому, що шип закріплений в товщі протектора на підставі з дуже м’якої гуми. Тому при їзді по асфальту він топиться вглиб, немов забирається всередину протектора, і з асфальтом взаємодіє в основному гума. Шина має індикатор ступеня зносу. індекс швидкості Q (160 км/г) й T (190 км/г). Також можна порекомендувати модель Nokian Hakkapeliitta 4. У конструкцію цієї шини закладені найпередовіші ідеї лідера у виробництві зимових шин – фінського концерну NOKIAN. Вся справа, як завжди в дрібницях – в маленькому твердосплавному шипу. Новий шип цієї моделі має квадратний перетин. Кожен кут шипа ріже лід, додатково збільшуючи зчеплення з дорогою. Модель NOKIAN HKPL 4 має ще одну особливість. У складі гуми у неї синтетичні компоненти замінені на екологічно чисте рапсове масло, що надає шині додаткову зносостійкість. До того ж не треба забувати – нас багато, а природа на всіх одна.

Для тих, хто постійно їздить взимку у великому місті або по магістралях рекомендується шина Nokian WR Sport Utility. Застосована в ній суміш на основі кремнію для шару протектора, який зношується, забезпечує відмінне зчеплення з мокрою поверхнею дороги і стійкість до зношування. Потужні канавки ефективно видавлюють мокрий сніг і воду з проміжку між шиною і дорогою, а ламелювання нового типу покращує зчеплення зі слизькою поверхнею. За своїм малюнком шина являє симетричний тип з певним напрямком обертання, який можна застосувати для цілорічної експлуатації.

Наступний “філософське” запитання – розмір шини. Тут, здавалося б все просто – подивися розмір в технічній характеристиці виробника машини – і в магазин. Але не так все просто. Наприклад, зимові шини “рідного” розміру для деяких нових (а іноді навпаки дуже старих) автомобілів не завжди можна знайти в магазинах просто тому, що виробники їх ще не встигли створити (або вже не створюють), або продавці не ризикують поки купувати через обмеженість ринку збуту. Ось тут і постає питання взаємозамінності розмірів. При купівлі шини «нерідного розміру» слід врахувати три основних принципи:

1. Ніколи, ні за яких режимів руху автомобіля (навіть при самому різкому повороті або гальмуванні «з димом») колесо не повинно зачіпати за деталі кузова і системи кермування. Причому, користуючись консультаціями недосвідчених (нечесних) продавців або непрофесійних шиномонтажників ви ризикуєте потрапити в дуже неприємну ситуацію – на одному з крутих поворотів, при різкому гальмуванні або при проїзді вибоїни в дорозі ви почуєте скрегіе – колесо зачіпає за кузов. Це колесо на вашу машину не підходить! Коли ви повернетеся з цією проблемою до продавця – не сподівайтеся, що вас приймуть з радісною посмішкою. Приготуйтеся до боротьби за ваші гроші. Аргументи будуть прості – самі купували колесо, самі й катайтеся на ньому, колесо втратило товарний вигляд і назад не приймається, ну і нарешті класика вітчизняної реальності – грошей немає (була інкасація), шеф фірми хворіє, і взагалі – ми закриваємося, звільніть територію. На вашу виняткову обізнаність у «Законі про захист прав споживача» через два-три дні (коли видужає шеф, а поки можете покататися на метро) знайдеться витяг з того ж закону або «Правил продажу товарів», згідно з яким вам доведеться пройти зовсім нешвидку процедуру – експертизу шини. При цьому – не забувайте, що – а) колесо дійсно втратило товарний вигляд (достатньо кількох подряпин на протекторі або трохи потертих шипів – ефекти виникають на перших кілометрах експлуатації) і – б) вам ніхто не давав в письмовому вигляді гарантію, що шина підходить до автомобіля. Тобто все просто, – ви окремо купили шину і окремо послугу шиномонтажу! Що б не потрапляти в такі ситуації рекомендується купувати шини у надійних, перевірених часом організацій, наприклад у нас, постарайтеся уникати покупок на ринках, в придорожніх шиномонтажах-одноденках.

2. Влітку слід ставити шини якомога ширші. Широка шина збільшує пляму контакту з асфальтом, відповідно зменшуючи гальмівний шлях. Однак при цьому у нової шини зменшиться відстань між центром колеса і дорогою, тобто стане менше дорожній просвіт. Влітку для шосе та міста це не має значення, і навіть надає машині більш спортивного вигляду. Але під час руху по поганих дорогах про це варто пам’ятати. Ще одне зауваження – ширша шина з класичним дорожнім малюнком сильніше схильна до ефекту аквапланування (грубо кажучи – колесо за високої швидкості «не встигає» прорізати калюжу до дна і між колесом та дорогою утворюється плівка з води). Влітку за жаркої грозової погоди можна буквально влетіти з розжареного асфальту в стіну дощу й багатосантиметрову калюжу. Недосвідчені водії або любителі розслабитися гарною музикою, прекрасними пейзажами в прохолоді кондиціонера іноді навіть не встигають збагнути що сталося – їх машина стала некерованою. При акваплануванні коефіцієнт зчеплення шини з дорогою дорівнює нулю – такий самий, як на відполірованому вологому льоду! (ось тільки, як правило, швидкість машини набагато більша). Машина в частку секунди перетворюється в глісер. Будьте уважні! Для запобігання подібних ситуацій рекомендуємо шини з дощовим малюнком протектора. Характерна риса дощового малюнка – довгі, вузькі і глибокі канавки на протекторі, які ялиночкою сходяться до центру шини. При наїзді на калюжу в ці канавки заганяється вода й стрімко видавлюється із зони контакту.

3. Взимку все неоднозначно і, знов таки, залежить від умов, переважно в яких доведеться їздити. У загальному випадку – для руху по снігу шині не потрібна велика ширина – вона заважає розгрібати сніг і добиратися до покриття дороги, збільшує опір, а дорожнього просвіту часто не вистачає для наших заметів. Тому зимове колесо (особливо шиповане) ставимо меншої ширини і вище профілем. Рухаючись взимку виключно у великих містах, де зі снігом борються більш-менш успішно, нешиповане колесо можна залишити з літньою висотою профілю. Покупці нових машин часто можуть зіткнутися з такою ситуацією – зазвичай, нові машини в автосалонах продають укомплектованими літніми шинами. Відповідно, при настанні холодів автомобілісти шукають зимові колеса, але не можуть знайти «рідного» розміру в торгівельній мережі, а автоцентри, до яких прикріплений автомобіль на гарантійне та сервісне обслуговування, заздалегідь перейнявшись, пропонують їм шини іноді за подвійною ціною. Купуй у нас – або знімемо з гарантії! Аргументація проста – хочеш гарантію, – катайся на шинах, призначених для експлуатації заводом-виробником, чи то пак купуй у нас. Тут можна порадити – зробіть сезонне обслуговування наперед (на літніх шинах), і шукайте зимові шини не в автоцентрі, де вони дорогі, а у професійних продавців. Не поспішайте. Конкуренція на ринку шин така, що ніхто не може довгий час залишатися монополістом в будь-якому розмірі. Звертайтеся до нас, зробіть у нас замовлення і ми обов’язково вам допоможемо.

Увага – для тих, хто докуповує одне колесо (розірвалася боковина, порізали, вкрали). Шини на одному мосту автомашини повинні бути абсолютно однакові (за моделлю, розміром, зносом, бажано в межах декількох місяців за датою випуску). Маркування дати випуску вказане на боковині чотиризначним числом, – наприклад 2405 – це 24 тиждень 2005 року). Купуйте шини парами – різницю в зносі може бути не видно на око, але при аварійному гальмуванні вона себе проявить. Якщо ви всеж таки хочете купити одну шину – при замовленні шини, якої бракує, уважно перепишіть з боковини виробника, модель, розмір, коефіцієнти швидкості та навантаження, знайдіть десь малюнок протектора й порівняйте його з колесом, що стоїть на автомобілі. Переконайтеся, що ви замовляєте саме те, що вам потрібно. Можливо у вас стоять асиметричні шини з установкою суворо на свою сторону – подивіться на яку сторону вам потрібна шина.